Pomysły
na fabułę
„Wielu
pragnęło zostać pisarzami przede wszystkim dlatego, że mają ochotę żyć jako
pisarze. To stawianie wszystkiego na głowie. Przede wszystkim się żyje, a
dopiero potem można ewentualnie ocenić, czy ma się coś do przekazania, ale decyduje
o tym samo życie. Zapis jest owocem życia, nie zaś życie – owocem zapisu.”
Jostein
Gaarder
Fabuła
to wytwór wyobraźni autora, twór fikcyjny, choć w pewnym stopniu oparty na
rzeczywistości. To inaczej układ wątków w utworze literackim, splecionych ze
sobą i ułożonych na zasadzie przyczynowo-skutkowej. W różnych wersjach,
szczególnie w literaturze współczesnej, zasada ta była komplikowana bądź podważana.
Trójwymiarowy
model fabuły
„Pisarz
jest to człowiek, któremu pisanie przychodzi trudniej niż wszystkim innym
ludziom.”
Tomasz
Mann
Powieść
zaczyna się od owego pierwszego zdania. Najważniejszego ze wszystkich. Cała
nasza historia powinna mieścić się w takim właśnie zdaniu. Saga o Harrym
Potterze streszcza się w jednym takim zdaniu: Chłopiec dowiaduje się, że jest
czarodziejem, w dodatku wybrańcem, mającym pokonać zło.
Jedno,
proste zdanie, a ile można było dokonać dzięki potędze wyobraźni. Ty także ją
posiadasz. Wystarczy tylko nie-co się skoncentrować. Pomoże Ci w tym metoda
pajęczyny. Jest ona oparta na metodzie płatka śniegu, ale została nieco
zmodyfikowana.
Plan
fabuły
„W
końcu nie jest wielkim sekretem ani literackim, ani egzystencjalnym fakt, iż
mówić umieją wszyscy, natomiast zapisać swe mówienie mało kto potrafi.”
Jerzy
Pilch
Plan
fabuły to, wbrew pozorom, niezmiernie istotna część twórczości. Komu wydaje
się, że zasiądzie do pisania i wstanie dopiero po zapisaniu ciągiem trzystu
stron tekstu, jest, niestety, w błędzie.
Pisanie
można i należy zaplanować. Jest na to kilka sposobów.
Możesz
stworzyć zarys fabuły według poniższego schematu: Konkret zamiast abstrakcji
„Geniusz
jest w jednym procencie inspiracją a w 99 poceniem się.”
Thomas
Edison
Stworzony
przez Ciebie świat przedstawiony musi być nie tylko KOMPLETNY, ale przede
wszystkim CIEKAWY. Twoi bohaterowie muszą w nim funkcjonować, wykonując te
wszystkie czynności, które wykonujesz Ty, w realnym świecie. A więc: muszą mieć
gdzie spad, co jeść, nie zapominając o potrzebach fizjologicznych, myciu,
temperaturze otoczenia, pogodzie, klimacie. Przestrzeń może być im przyjazna,
ale może też być wroga, niebezpieczna. Twoim zadaniem jest, by była wiarygodna.
Poczucie niedosytu po lekturze niektórych książek bierze się właśnie z tego, że
świat przed-stawiony miał jakieś luki, nie był kompletny, a bohaterowie nie
pełni.
Czas
przypomnieć elementarną zasadę tworzenia postaci i światów przedstawionych: konkret
zamiast abstrakcji.
WIĘCEJ: Katarzyna Krzan - Zacznij pisać. Motywacyjny poradnik pisarza>>>
WIĘCEJ: Katarzyna Krzan - Zacznij pisać. Motywacyjny poradnik pisarza>>>
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz