Tekst nie jest jednostką
systemu językowego. Nie jest też czymś wyłącznie statycznym – zapisaną kartką
papieru. Jest jednostką komunikatywną, komunikacyjnym zdarzeniem, stanowiącym
komponent określonej sytuacji. Trzeba zatem tę sytuację rozpoznać i jak
najlepiej się do niej dopasować. W związku z tym musimy zadać sobie
kilka wstępnych pytań, które tworzą rodzaj ankiety do wypełnienia (Wiszniewski
2003a: 24–33). Oto one: Kto? Do kogo?
Po co? W jakich okolicznościach?
Aby w miarę wyczerpująco odpowiedzieć sobie na te pytania, trzeba
poświęcić trochę czasu – a nie będzie to czas stracony – i uruchomić
wyobraźnię, tę podstawę każdego pisania, niezależnie od tego, czy jest to
szkolne wypracowanie, czy praca magisterska, czy artykuł prasowy, czy powieść.
W tych dwóch pierwszych wypadkach sytuacja komunikacyjna wydaje się
zresztą dość łatwa do zrekonstruowania. Uczeń lub student wchodzi za pomocą
tekstu w relację z nauczycielem lub promotorem, a jest to
relacja nierównorzędna (hierarchiczna), co zazwyczaj wpływa na wymagania
stawiane tekstowi – to nauczyciel czy promotor określa przedmiot lub temat
tekstu, jego długość, jego formę. Podstawowy cel praktyczny to wykazanie się
wiedzą i umiejętnościami (choć są również inne cele, związane
z gatunkiem przygotowywanego tekstu). Obaj uczestnicy zdarzenia
komunikacyjnego współdziałają w tym samym kontekście sytuacyjnym (we
wspólnych dla obu okolicznościach szkolnych czy uczelnianych). Jednak niekiedy
zarówno uczeń, jak i student musi „udawać”, że znajduje się w innej
sytuacji (np. w wypadku pisania szkolnych tekstów użytkowych lub
uniwersyteckich wprawek retorycznych), i wówczas odpowiedzi na powyższe
pytania nie będą już tak oczywiste. Tym bardziej nieoczywiste będą dla tekstów
prasowych czy literackich. Rozpoznanie
sytuacji komunikacyjnej i próba osadzenia w niej przyszłego tekstu to
niezbędny wstęp do dalszej pracy. Dopiero po „wypełnieniu ankiety” będzie można
przejść do dwóch pytań najistotniejszych: „Co (chcę napisać)?” i „Jak (to
chcę przedstawić)?”. Rozpoznanie sytuacji komunikacyjnej powinno bowiem
przekładać się na podstawowe zalety dobrego tekstu, jakimi są:
zrozumiałość (sens zgodny
z zamierzeniem autora),
skuteczność (pełnienie
funkcji zaplanowanej przez autora),
stosowność (dopasowanie do
okoliczności)
Na podstawie: JAK DOBRZE PISAĆ Od myśli do tekstu ZOBACZ>>>
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz