Część
pisarzy nie chce niczego uczyć, lecz pragnie swoich czytelników do czegoś przekonać
— często do jakiejś ekonomicznej, politycznej, religijnej bądź etycznej idei.
Stąd
wiele powieści zawiera wyraźny przekaz. Na przykład:
powieści
Ayn Rand, takie jak Atlas zbuntowany czy Źródło,
stanowią wyraz przekonań autorki o tym, że powszechny, niekontrolowany
kapitalizm jest najlepszym systemem gospodarczym;
wczesne
technothrillery wojenne Toma Clancy’ego ujawniają jego przekonanie o tym, że
zdegenerowany ustrój radziecki był skazany na szybki upadek pod ciężarem
własnej nieudolności;
cykl
Powieść o czasach ostatecznych Jerry’ego
Jenkinsa i Tima LaHaye’a zawiera szczegółową i bardzo żywą wizję przekonań
autorów, które dotyczą biblijnych proroctw o końcu świata;
powieść
Michaela Crichtona pod tytułem Następny porusza
kwestię etycznego wymiaru niekontrolowanej manipulacji genami we współczesnej
biotechnologii.
Każdy
z wymienionych autorów ma wielu czytelników, którzy zgadzają się z
przekazywanymi przez niego treściami. I każdy z tych autorów został
skrytykowanyza nazbyt gorliwe przekazywanie tych treści. Mimo to każdy z nich
zdołał przekonać wielu „niewierzących” do zmiany zdania.
Powieść
może przekonać część czytelników do zawartych w niej treści, pod warunkiem że
jest ciekawa. Najpewniej jednak jej głównymi odbiorcami będą osoby, które już„wierzą”
w daną ideę i które lubią być utwierdzane w ustalonych przekonaniach.
Nikt
nigdy nie kupił powieści, bo chciał zmienić swoje poglądy na ustrój
gospodarczy, zasilić szeregi innej partii politycznej czy przyjąć nową religię.
Nikt.
Szanuj
czytelnika, w pierwszej kolejności zaspokajając jego potrzebę silnych przeżyć emocjonalnych.
Nie uda Ci się przekonać żadnej osoby, jeżeli najpierw nie wzbudzisz w niej
zaciekawienia.
Przemyśl
więc i wskaż zadania, jakie wyznaczasz swojej powieści. Co chcesz osiągnąć oprócz
tego, że dostarczysz czytelnikowi rozrywki? Czy Twoja misja polega na edukacji?
Przekonaniu kogoś do czegoś? A może zależy Ci na czymś zgoła innym?
Czy
te cele nie osłabią silnych przeżyć emocjonalnych, których oczekuje czytelnik?
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz