Audiobook to książka czytana, która dostępna jest z poziomu
komputera.
Zazwyczaj pliki są w postaci mp3, dlatego możemy jej słuchać
także na różnych odtwarzaczach — czy to jadąc samochodem, czy
odpoczywając na ławce w parku. Audiobook to również publikacja elektroniczna,
więc dziedziczy wiele cech ebooka. Nie będziemy tutaj powtarzać ich zalet.
Skupimy się tylko na tym, co jeszcze odróżnia ebooka od audiobooka oraz wersji papierowej.
Z pewnością audiobooki są nagrywane na bazie prostych
poradników lub literatury tradycyjnej, łatwo przyswajalnej. Raczej trudno
przeczytać techniczną książkę. Jeśli temat dotyczy np. pozycjonowania stron internetowych, to nie wszystko jest się
w stanie przedstawić za pomocą dźwięku. Pewne rzeczy trzeba zobaczyć na
rysunkach. Nie wszystkie wzory czy schematy da się opowiedzieć, stąd też ściśle
techniczne poradniki raczej nie nadają się na audiobooki. Zatem nie z każdej
wiedzy da się zrobić audiobooka. Jeśli przyjrzymy się np. audiobookom wydawanym
przez Złote Myśli, to szybko zobaczymy, że nie ma tam ani jednej technicznej
książki. Jest tematyka sukcesu czy rozwoju osobistego, ale nie ma audiobooków o
komputerach czy o giełdzie walutowej Forex.
Audiobooki kupuje specyficzna grupa klientów. Z reguły są to
osoby, u których dominuje narząd słuchu. Chodzi o to, że niektórzy ludzie przyswajają
sobie wiedzę lepiej, gdy coś usłyszą, niż zobaczą. Jest to znacznie mniejszy
odsetek naszego społeczeństwa, ponieważ jego większość to wzrokowcy. Stąd też
nie każdy lubi słuchać. Zazwyczaj jeden obraz jest wart setki słów. Dużą zaletą
audiobooka jest to, że słuchając go, możemy robić inne rzeczy, np. sprzątać
swój pokój lub jechać samochodem. W przypadku książki byłoby to raczej
niemożliwe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz